11 september - 1e werkdag

11 september 2019 - Grassy Park, Zuid-Afrika

Rond 7.45 werd ik opgehaald en naar werk gebracht. Er is een klas van 6 maanden t\m 2 jaar, een klas van 2-3 jaar, een klas van 3-4 jaar en een klas van 4-5 jaar. Hierna gaan de kinderen naar primary school. Elke klas heeft een eigen teacher. Als kinderen je willen aanspreken, moeten ze teacher met je naam zeggen, anders mag je niet antwoorden. Ik heet dus teacher Sara (Saar is veeeel te moeilijk voor Afrikanen). De kinderen hebben een heel streng en gestructureerd programma. De buurt waarin het schooltje zit is het armste van het armste, de mensen wonen letterlijk in containers of in twee houten platen tegen elkaar met een dekentje eroverheen. Overal op de straat ligt plastic en ander afval. De principal (Candice) is heel aardig, en omdat het mijn eerste dag was moest ik gewoon overal even gaan zitten en kijken en helpen/spelen waar ik kon. Als eerst ging ik bij de baby’s (0-2) zitten. Deze kindjes komen continue aan je hangen, maar kunnen nog niet echt praten. De deur van de kinderen van 2-3 zit op slot, want deze groep is blijkbaar ontzettend lastig. Het grootste deel van de tijd was ik bij 3-4 en 4-5. Deze zitten in dezelfde ruimte. Met hun gingen we knutselen en deden we spelletjes. Ze hebben allemaal zo ontzettend veel energie en zijn continue aan het rondspringen en hangen. Het is erruuggg vermoeiend. Om 12.15 ging Bia, de andere vrijwillger daar, weg voor een workshop, die we elke dinsdag, woensdag en donderdag hebben in de middag. Omdat het mijn eerste dag was mocht ik vandaag gewoon op de school blijven. Wat ik heel erg vond was dat er een jongetje naar me toe kwam die zag dat ik een riem aan had. Hij vroeg of ik hem er mee wilde slaan. Toen ik vroeg hoe hij erbij kwam dat ik dat wilde doen, zei hij “you can, teacher Sara, my daddy hits me with a belt as well!”. Zo zie je maar uit wat voor buurt de kinderen komen. Van 12.30 tot ongeveer 14.30 slapen de kinderen en hebben wij tijd om op te ruimen en zelf te eten etc. Toen ze weer wakker werden, moesten ze fruit eten en daarna heb ik voorgelezen uit een boek. De kinderen zijn allemaal wel heel enthousiast, dat is heel leuk. En heeel schattig. Als avondeten vandaag weer rijst, met gehaktballetjes, aardappelen en als toetje chocoladetaart. Vanavond gaan we naar Brass Bell, een karaoke bar waar alle vrijwilligers heen gaan. En morgen heb ik dan mijn eerste outreach in de middag, na het werk.

PHOTO-2019-09-11-12-14-25PHOTO-2019-09-11-12-14-24

1. Odette:
    11 september 2019
    Zing ze vanavond 😅.
  2. Ria Bekkers:
    11 september 2019
    Wat een andere wereld Saar. Als kind moet je maar afwachten waar je geboren wordt.....Maar jij kunt voor hen een schakeltje zijn naar positieve ervaringen : met jouw riem wordt niet geslagen. Ik kan me voorstellen dat je s'avonds erg moe bent. Fijn om met je verhalen en foto's een idee te krijgen . Bedankt
  3. Mariette:
    12 september 2019
    Hallo Saar
    Ik lees s’morgens al eerste je belevenissen, spannend
    Fijn dat je zoveel voor die kindertjes kunt betekenen.
    Liege groetjes Mariette