21, 22, 23 en 24 Oktober - Human Rights

24 oktober 2019 - Muizenberg, Zuid-Afrika

21 Oktober

Vandaag begon mijn introductie op het mensenrechten project. Mij was verteld dat ik social justice kon doen - workshops geven in de gevangenissen etc. Toen ik aankwam bleek dat alleen een probleem te zijn ivm mijn leeftijd, aangezien ik nog geen 18 ben. Het enige wat ik mocht doen was de administratieve rotklusjes oplossen van de staff. Vandaag vond ik dus niet echt een hele leuke dag, ik heb alleen 5 zaken doorgelezen en mocht er verder niets mee doen. In de avond zijn we naar Trenchtown gegaan (100 Rand voor onbeperkt pizza en drinken (= 6 euro)).

22 Oktober

Voor dat mijn werk vandaag begon heb ik aan de staff uitgelegd dat dit niet helemaal was wat mij verteld was en dat als het zo 6 weken ging zijn, ik graag zou willen wisselen van project. Nadat ze hierover overlegd hadden, had ik een aantal zaken gekregen van de Legal Side. Vandaag heb ik me vooral in deze zaken verdiept en research gedaan naar de rechten van de clienten, wat best lastig is zonder studie of kennis over rechten ... In de avond zijn we weer wat gaan drinken bij Cape to Cuba, maar deze avond waren we een keertje voor 12 uur thuis.

23 Oktober

Ik ben vandaag meegeweest naar Mitchell's Plain. Dat is een township in Kaapstad en wij zitten dan in een bibliotheek. Hier komen de clienten binnengelopen en dan gaan ze bij je aan een tafel zitten om hun verhaal te vertellen. Hier moeten wij dan zo gedetailleerd een notitie van maken, zodat er in het kantoor een zaak van gemaakt kan worden. Hier had ik 5 nieuwe zaken aangenomen, waar ik ook echt zelf mee aan de slag mocht. Dat vond ik natuurlijk heel leuk, voelde me dan eindelijk nuttig. En ik vond het heel interessant om met deze clienten te praten over hun ervaringen. Zo zat er iemand bij waarvan de buren de politie hadden gebeld voor geluidsoverlast bij een familiediner. De politie kwam samen met het leger binnengevallen, waarna ze iedereen op de grond dwongen en hun beroofden. Verder zitten er zaken tussen van oneerlijke ontslagen en vrouwen die van hun man willen scheiden maar het niet durven te zeggen. Deze mannen zijn vaak heel agressief of alcoholist, dus gaat het via ons. In de avond hadden we natuurlijk weer de klassieke karaoke avond :)

24 Oktober

In de ochtend ben ik met mijn 5 zaken over kinderen die ik op maandag gekregen had naar Siyakathala geweest. Dit is een plek voor vrijwillige social workers in de township Khayelitsha. Deze zaken betreffen kinderen die verwaarloosd of misbruikt worden. Ik heb ook een zaak van een moeder die zo dronken was toen ze beviel van haar dochter, dat ze niet meer weet waar en wanneer ze bevallen is, en daarom heeft de dochter geen geboortecertificaat. Hierdoor kan ze niet naar school en geen clinic card van een ziekenhuis aanvragen. Ook heb ik een zaak van een jongetje die 12 jaar is en al sinds zijn 6e op straat woont, omdat beide ouders zijn doodgeschoten. Van zijn 6e tot 8e sliep hij in een gat in de tuin van zijn oom en haalde hij eten uit vuilnisbakken op straat (in een township... weinig eten dus). Hij heeft een pleegouder, maar niemand weet wie dat is en waar hij woont. Deze pleegouder ontvangt al 6 jaar lang elke maand een bedrag om te zorgen voor Inga. Wat ik erg vind aan deze zaken is dat er echt niets is wat je kan doen, de kinderen liegen over hun adres omdat ze bang zijn voor hun ouders of om uit huis geplaats te worden. Anderen hebben geen geboorteregistratie of ID nummer, dus dan is het ook heel lastig om iets te doen. Toen ik weer op het kantoor was en de middag in het kantoor doorbracht, merkte ik pas dat het eigenlijk echt niets voor mij is. Iedereen hier zit al een paar jaar in zijn rechtenstudie, maar ik heb natuurlijk geen ervaring. Dus overal om mij heen weet iedereen precies wat de volgende stap is, maar ik moet alles vragen en laten controleren. En alles wat ik laat controleren wordt zodanig veranderd dat ze het net zo goed zelf hadden kunnen maken. Als ik zoiets ooit wil doen, kan ik dat beter doen in de loop van mijn studie. Daarom heb ik besloten om morgen aan te geven dat ik mijn project ga wisselen: ik ga 2 weken surfen met de buren (lesgeven aan kinderen, met gehandicapte kinderen gaan 'surfen' en zelf surfles krijgen) en zodra zij weg zijn sluit ik mijn laatste 3 weken af in mijn oude vertrouwde crèche.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Opa Joost:
    25 oktober 2019
    Lieve Saar ,

Een ervaring rijker en een illusie armer........
    Ik vind het gek dat je eerst toegelaten wordt tot dat project ... dan komt de discussie van 18 jaar maar al ben je 25 ... als je geen kennis en ervaring hebt met het rechtssysteem kan zo'n "stage "niet lukken . Ik begrijp goed dat je geen zin heb in wat kantoorondersteunend werk . Mogelijk had het doen van "intakes " ( zoals je er 5 gedaan hebt) iets kunnen zijn voor je .
    Nu succes met surfen en les geven in surfen ..... prima om daar ( mogelijk onbedoeld ) ervaring in op te doen . ... daar kun je misschien in Nederland ook iets me doen .

De laatste drie weken terug naar de baby's en peuters.... dan kun je je Zuid-Afrikaanse periode op een mooie wijze afsluiten.

Saar een goede tijd !!

Opa Joost
  2. Bart:
    27 oktober 2019
    Goede keus!!! Goed dat je het gelijk hebt aangegeven, toch goed geprobeerd hebt, past niet, werkt niet. Nieuwe plannen maken, en ja hoor, die zijn goed!!!
    Heel veel plezier, let op met de sharks, en echt een super mooi uitzicht bij de bbq foto!!
    Enjoy
    x