25 en 26 September

26 september 2019 - Grassy Park, Zuid-Afrika

In deze week is het voor de basisscholen en middelbare scholen een public holiday, dus veel jongere kinderen blijven thuis omdat de oudere broers en zussen hier nu voor zorgen. Heel veel van de kinderen bij ons zijn er dus niet deze week. Er is daarom niet erg veel te doen op werk, want maar de helft van de kinderen is er. Ook was het erg warm, vandaag (donderdag) was het 38 graden en gisteren (woensdag) was het 29 graden. Vooral de baby's kunnen dit niet zo goed hendelen en zijn mega hangerig. Ik heb ook besloten dat ik mijn laatste 6 weken hier geen teaching of care ga doen, maar het rechtenproject. Het is geen probleem dat ik 17 ben en ik wilde dit hier in eerste instantie doen, dus ik ga het toch maar proberen. Ik vind de kinderen bij het care project heel erg leuk, maar wij hebben heel erg het idee dat de directeur heel veel gebruik (/misbruik) van ons maakt. Ze vraagt ons vaak om dingen te kopen voor haar of om de rotklusjes op te lossen die ze zelf veroorzaakt heeft (chaotische administratie, rotzooi in haar huisje/kantoor etc.). Dat maakt het gewoon net iets minder leuk.

25 September

Vandaag hadden we in de avond een social, eerste gingen we eten bij Cape to Cuba in Muizenberg en daarna sloten we af bij Brass Bells. Er was een nieuwe groep mensen bij van een project dat 'Global Gap Years' wordt genoemd, die reizen 8 maanden samen naar 5 verschillende landen. Ze doen ook amper vrijwilligerswerk, maar vooral sightseeing en feesten. Alle vrijwilligers waren sowieso allemaal erg overdonderd door ineens 12 nieuwe mensen, maar er was 0 contact met ze te maken. Bij Brass Bells mochten we zelfs niet bij hun aan tafel zitten, dus het was een top groep!!

26 September

Vandaag was het 38 (!!) graden, dus eindelijk het weer die je verwacht in Afrika. Deze zondag heb ik al afscheid genomen van Judith (een Duitse vrijwilliger), dus van ons groepje waren alleen Bia, Nora, Julia en ik nog over. Vandaag was ook de laatste dag van Julia en Nora. Het is heel gek dat je in nog geen 3 weken al zo'n leuk en hecht groepje kan hebben en dus ook lastig om dan weer opnieuw "op zoek moet" naar zo'n leuk groepje. Nora komt over 2 weken na haar tour door Zuid-Afrika nog wel een weekend bij mij logeren en in dat weekend gaan we nog wel leuke dingen doen, maar dat is natuurlijk toch anders. Dit is wel waar Bia en ik vantevoren voor gewaarschuwd waren, want wij zijn hier natuurlijk erg lang en er zijn er ook genoeg die er voor 2 weken zitten. Dit komen en gaan gaan wij dus nog vaker meemaken en dat wisten we ook, maar toch blijft het wel jammer natuurlijk.

IMG_0902

1. Oma Francien en opa Jan:
    26 september 2019
    Leuk Menneke Saar.
    Er komen weer leuke andere mensen waarmee het ook weer gezellig wordt.
    Veel succes met het rechten project
  2. Brigitte Habets:
    Lieve Saar,

Super om al je belevenissen te lezen. Knap dat je dit allemaal doet, zal allemaal veel indruk op je maken. Deze ervaringen neem je mee voor heel je leven en je kan er veel van leren.

Ook fijn dat je toch het rechten project kan gaan doen.

Ik wens je nog heel veel succes maar geniet vooral van alles wat je meemaakt.

Liefs,
    Brigitte
  3. Opa Joost:
    Lieve Saar

Weer veel meegemaakt !
    Ik vraag me af waarom de kinderen thuis blijven als een oudere broer of zus op hen past....moeten de ouders betalen voor de opvang die jullie aan deze kinderen geven ... ???

Wat maakt dat je denkt dat de directeur misbruikt van jullie maakt ? Toen jij de directeur hielp met het op orde brengen van de administratie kreeg ik de indruk dat je echt met haar begaan was.....

Uit welke landen komen de mensen van de groep Global Gap Years ? Die zijn wel met een totaal ander doel in Zuid- Afrika . Uit je verschillende beschrijvingen krijg ik de indruk dat het "een hele industrie is van Jongeren die komen naar Zuid-Afrika "... klopt dat een beetje ? Als ik lees wat er allemaal voor korte of lange tijd "invliegt" .....
    Ik denk wel : al die wisselingen lijkt mij niet goed voor de kinderen die door jullie opgevangen worden ( een oude man peinst ) .

Goed te horen dat je je oorspronkelijke plan " ook rechten " kunt uitvoeren .. leeftijd is gelukkig voor jou geen beletsel . Wanneer start dat project en moet je dan verhuizen ????

Tot horens ,

Opa Joost
  4. Ria Bekkers:
    Lieve Saar
    Je hebt in 3 weken tijd al veel en heel verschillende mensen leren kennen. En ook het verschil. Komt niet onbekend voor dat mensen ook een slaatje willen slaan uit de "rijke westerlingen". Jammer dat sommigen gaan maar wrs. blijf je ze toch volgen. En dan weer spannend wat er komt. Voor jou nog 3 weken dit project. Ik ben benieuwd wat het rechten project inhoudt. Heerlijk om je te volgen.
    En nu wrs. weer een vermoeiend weekend voor de deur, vol met nieuwe belevenissen?
    Alle goeds
    Oma Ria