7, 8, 9 en 10 Oktober

10 oktober 2019 - Muizenberg, Zuid-Afrika

7 Oktober

Vandaag zou ik sowieso thuisblijven om uit te zieken, maar niemand van de care projecten mocht naar school. Er waren weer protesten in Capricorn en de scholen waren gesloten. De leraren en ouders van de kinderen vinden het dus minder belangrijk dat kinderen veilig op school zitten en belangrijker dat ze bij de gevaarlijke protesten aanwezig zijn. Deze protesten waren tegenover de politie. En de protesten zijn erg gevaarlijk, overal staan autobanden en andere dingen in de fik en er wordt veel gevochten. Om het beter te begrijpen is hier een link naar een nieuwspagina over de protesten van maandag:

IMG_1059IMG_1058

8 Oktober

De docent over wie ik vorige week vertelde die de griep had (Tessa) , was vandaag thuis gebleven. Twee andere docenten waren vandaag naar college, dus er waren 3 docenten en 2 vrijwilligers voor 4 klassen. Dat betekende dat Bia en ik de hele dag samen de baby’s hebben gedaan. Aangezien Tessa normaal de meeste luiers verschoond en wij maar soms een paar, waren we dat nog niet helemaal gewend om de hele dag door te doen. Hoewel ik me ‘s ochtends weer helemaal prima voelde, was dat aan het eind van de dag wel weer wat minder 🙈 Het ging wel heel erg goed en automatisch, we waren ook allebei wel verbaasd dat we precies wisten welke tas en welke fles bij welk kind hoorden en wat het precieze schema van de dag is. En hoe goed de kinderen naar ons luisteren, ook al zijn wij niet zo streng als de teachers. In de middag hebben we nog 2 uur tussen ze in geslapen

CF62FC46-0A5E-47A8-BADD-7ACC624DEA04

9 Oktober

Vandaag hebben we maar tot 12 uur gewerkt. Daarna werden we weer opgehaald vanwege protesten. De ochtend was hetzelfde als gisteren, weer bij de baby’s en weer zonder docent. De kinderen waren vandaag alleen niet zo van het luisteren en de keuken had de fout gemaakt om als lunch soep te serveren, dat kunnen ze natuurlijk nooit normaal eten. Alle kleren zaten onder, de grond, de muren en de tassen. En zorg dan maar met zijn tweeën dat alle 20 kinderen nieuwe kleren aankrijgen en dat alles schoon wordt, zonder dat de nieuwe kleren weer vies zijn... In de avond hadden we een social, “Taste of the world”. Iedereen nam iets typisch van zijn/haar land. Dat was heel erg leuk, ik had zoute drop meegenomen en dat vonden verrassend veel mensen lekker. De staff had nog een quiz gemaakt over Zuid-Afrika. Daarna zijn we naar Brass Bells gegaan (woensdagavond karaoke :)). Ook dat was weer erg gezellig.

4F565BF6-D88E-49F4-AC6E-0E7606DBEC5AIMG_1044

10 Oktober

Vandaag waren er heel de dag weer protesten, dus zaten we heel de dag thuis. Veel heb ik vandaag dus niet meegemaakt. Morgen komt Nora voor een weekend terug en ze slaapt bij mij. Zaterdag krijg ik eindelijk een meisje hier in huis tot het einde van mijn tijd hier. Ze is een paar dagen geleden 18 geworden, dus ook eindelijk iemand van mijn leeftijd. Vandaag heb ik mijn kamer iets minder egoïstisch moeten indelen en moeten opruimen :)

1. Ria Bekkers:
    10 oktober 2019
    Fijn Saar dat je je weer wat beter voelt. En dan meteen voor de volle 100% er tegenaan. Het zijn pittige dagen: wat een verschil met onze kinderdagverblijven. Ik vertelde het iemand van hier. Ze bewondert jullie en beloofde nooit meer te klagen over werkdruk....
    Spannend komend weekend een nieuw huis/kamermaatje. Zal weer wennen zijn. Hopelijk is ze ook net zo ondernemend als jij.
  2. Opa Joost:
    11 oktober 2019
    Lieve Saar ,

Je maakt wat mee. ......
    Wie zorgt er voor de baby's als jullie vanwege de rellen weg gaan ??? Worden die baby's dan opgehaald door de ouders ??

Op 8 oktober hebben jullie ook nog een paar uur geslapen bij de baby's ........
    Als je terug bent moet je me maar eens uitleggen hoe dat allemaal gaat.. ik snap het niet helemaal .

Fijn dat je weer grotendeels opgeknapt bent ... voor zover nog nodig "beterschap "

Saar tot horens ,

Opa Joost