13 en 14 januari

14 januari 2020 - Collaroy, Australië

13 januari

Vandaag moesten we om 5.45 al ontbijten, want we gingen surfen bij een strandje dat ongeveer 3 uur verderop lag. We werden opgehaald door een Nederlandse jongen die werkt voor AST in Thirroul, hier gingen we dus surfen. We hadden twee sessies van ieder 2 uur. In de eerste les kregen we eerst een beetje theorie over de zee en stromingen en we kregen uitleg over hoe je op je bord moest staan etc, daarna gingen we nog allemaal 1,5 uur surfen. Toen hadden we lunch met weer lekkere wraps en daarna weer 2 uur in het water. Het was heel erg leuk maar wel mega vermoeiend, rond 4 uur konden we allemaal echt niet meer. Toen gingen we naar het motel van AST (zij doen ook surfkampen) en gingen we daar de foto’s kijken. Op het strand lag allemaal as; dat is wel het enige wat we in dit gebied meegemaakt hebben van de bosbranden. Het ligt op de weg naar Melbourne en in dat gebied zou er dus het meeste last zijn van de bosbranden, maar daar viel het nog erg mee. ‘S avonds lekker langs de macdonalds met z’n allen en toen allemaal uitgeteld naar bed.
- foto’s van het surfen volgen -

69E7CA9E-7956-40C8-B397-5A07D72B1534

14 januari

De laatste dag met de ABP groepsreis! Ik vind het niet zo erg - alles is geregeld, ik ben over mijn jetlag heen, ik weet hoe en wat ik wil. En in mijn groep zitten vier mensen die toevallig op dezelfde school hebben gezeten, dus ik voel me een beetje als in Kaapstad toen ik tussen vijf Duits sprekende mensen de enige Nederlandse was. Vandaag heb ik ook mijn buspas geboekt, ik ga met greyhound reizen en tussen Sydney en cairns kun je dan voor 3 maanden onbeperkt instappen, zolang je een richting op gaat, voor 275€. Ook heb ik een surfkamp geboekt voor vijf nachten en dagen bij Spot X, zo’n 9 uur boven Sydney. Daarna heb ik een poging gedaan tot backpack inpakken, dat viel nog niet mee. Elke keer als ik dacht dat eindelijk alles erin zat, vond in weer iets - tot het er gewoon niet meer inpaste. Vandaag was het heel warm, dus hierna zijn we weer lekker aan het strand gaan liggen. Rond 16.15 hebben we de bus naar the rocks gepakt, daar hebben we een deel van t happy hour meegepakt en daarna zijn we onbeperkt taco’s gaan eten bij een Mexicaans restaurant. Een enorm chaotische bedoeling, maar wel een leuke ervaring. De “leiding” van ABP was wel echt super, twee jonge meiden waar we enorm veel lol mee hebben gehad. Ze hadden nog toen we terug kwamen onze grappige “uitspraken” etc op ons bed gelegd en een bedankje voor iedereen. Morgen begint de reis echt!