28, 29, 30 en 31 Oktober - Surfen

31 oktober 2019 - Muizenberg, Zuid-Afrika

28 Oktober

Vandaag ging de wekker een uur later dan bij de andere projecten, dus de dag begon al goed. Toen ik bij het surfproject aankwam kreeg ik een snelle introductie van Shuan, maar aangezien ik natuurlijk al zeven weken in Kaapstad was en ook al vaak op het surfproject geweest was, wist ik vrijwel alles al. En ik kende ook de staff al natuurlijk na zo lang. Toen ben ik meteen met de ochtend groep kinderen mee het water in gegaan. Deze kinderen waren allemaal tussen de zes en tien en hadden autisme. Ze konden allemaal niet surfen, maar wij moesten dan met boogieborden met hun het water in gaan en vooral op ze letten. Van 11.30 tot 15.00 hadden we pauze en zijn we wat gaan eten in een café aan het strand en hebben we daarna op het strand gelegen. Van 15.00 tot 17.00 kwam een groep kinderen uit Vrygrond - de township waar ik met care zes weken gewerkt heb, maar ik ben om 16.00 weg gegaan om naar de créche te gaan en het uniform die ze voor me gemaakt hebben te passen. In de avond zijn we weer naar Trenchtown gegaan en daar hebben we twee lokale meiden ontmoet waar we de hele avond mee gepraat hebben.

IMG_1505

29 Oktober

Vandaag was de ochtendgroep weer een groep kinderen met een beperking, maar deze keer waren ze tussen de 12 en 17. Dat was wel een stuk lastiger omdat we ook echt met ze het water in moesten en ze moesten proberen te leren surfen. En ook hadden we daarna weer pauze van 11 tot 15, en ook vandaag zijn we weer wat gaan eten op het strand en hebben we daarna zelf gesurfd. In de middag kwam weer een groep kinderen van 15 tot 17, maar deze keer uit een andere township. We zijn met ze naar het park gegaan. In de avond zijn we gewoon vroeg gaan slapen.

IMG_1492IMG_1525

30 Oktober

De ochtendgroep van deze ochtend was gecanceld, dus van 9 tot 12 hebben we in de zon gelegen en geslapen op het project. Als lunch zijn we sushi gaan eten, want op woensdag is alle sushi de helft van de prijs. In de middag hebben we Shuan geholpen met het opnieuw verven van bankjes en daarna hebben we geslapen tot we opgehaald werden. In de avond zijn we natuurlijk weer naar Brass Bell karaoke avond gegaan, aangezien Bia niet meer bij het project zit was dit ook de eerste keer sinds vorige week zaterdag dat ik haar weer zag. Ook Ashwin was met ons mee gegaan en we hebben een hele leuke avond gehad.

IMG_15065BE3E8C6-6723-4542-BE05-2502CD2A7566IMG_1517

31 Oktober

Deze ochtend kwamen de kinderen met syndroom van down, dus daar hoefden we natuurlijk niet mee te surfen. We hebben met ze in het zand gespeeld en met de voeten in het water. Na deze groep hebben we de bank bij het surfproject geverfd met allemaal verschillende vlaggen. En aangezien er protesten waren in Vrygrond, kon transport het gebied niet in en konden de kinderen dus niet komen. Daarom waren we al om 4 uur thuis vandaag. Nu gaan we een filmavond houden met de buurmeisjes en Rochelle & ik.

IMG_1534

1. Opa Joost:
    1 november 2019
    Lieve Saar ,

Weer veel ervaringen opgedaan , nu als surf-trainer.
    je hebt nu - gezien de foto's -een echt knuffeldier........ en flinke middagpauzes... dat is wel vol te houden lijkt me. .

Waarom wordt nu een uniform voor je gemaakt en eerder niet ?

Een goede tijd verder,

Opa Joost