11, 12 en 13 Oktober - 5e weekend

13 oktober 2019 - Gansbaai, Zuid-Afrika

11 Oktober

Vandaag hadden we weer lekker weekend om 12 uur. Rond 11 uur was Nora aangekomen bij mijn gastgezin en Bia was niet op werk vandaag, en aangezien de baby's gingen slapen rond 11.15 was ik blij toen Quinton mij om 12 uur ophaalde. We hebben eerst natuurlijk even bijgepraat over haar trip en over hoe mijn afgelopen twee weken hier waren en daarna zijn we naar Muizenberg gegaan om te surfen. Het surfen gaat met de week beter, we hadden beide geen les meer nodig en konden onszelf vooruit duwen in de golven in plaats van dat de instructeur dat doet. Ook het staan en blijven staan gaat steeds beter en zo vind ik het ook echt leuk om te doen :). Rond een uur of 4 werd het vloed en dan merk je meteen dat de golven veel hoger worden en dat het echt lastig is om nog te surfen. Nadat we uit het water waren zijn we nog een warme chocomel gaan drinken en daarna zijn we gewoon naar huis gegaan om te eten en douchen en slapen.

12 Oktober

Om 9 uur ging vandaag de wekker voor Robbeneiland (eindelijk, nadat het 3 keer uitverkocht was). Nog vier andere vrijwilligers hadden dezelfde tour geboekt, dus we waren met zijn zessen. Hier hadden we eerst een bustour over het eiland en een stop bij het uitzicht op Tafelberg om foto's te maken. Daarna gingen we naar de gevangenis waar een oud-gevangene ons rondleidde. Hij had van 1977 tot en met 1982 vastgezeten voor het starten van een opstand in zijn school. Hij liet ons zien in welke section hij gevangen zat, dat was in een groepscel, en waar ze konden sporten. Daarna gingen we naar Mandela's cel, hij had een enkele cel. Na de tour zijn we wat gaan eten in V&A Waterfront en hebben we nog even rondgekeken in de souvenirsshops en het winkelcentrum en daarna zijn we rond 18.00 naar huis gegaan. Eigenlijk hadden we vanavond een braai, maar comminuceren is niet echt het beste punt van de Afrikanen en nadat we weer 2 uur hadden geprobeerd om contact te leggen, hebben we het maar opgegeven. We hebben gewoon thuis wat gegeten en zijn rond 10 uur naar bed gegaan. Rond 11 uur kwam mijn nieuwe kamergenoot, EINDELIJK een meisje in dit huis. Ze heet Rochelle, komt uit Colombia en is gelukkig heel aardig.

IMG_1087IMG_1083IMG_1118 2

13 Oktober

Vandaag ging de wekker om 3.30 voor het cage diven... snel aangekleed en iets gegeten en toen om 4 uur de auto in naar Gansbaai. Toen we hier aankwamen rond half 7 kregen we een ontbijtje en daarna een safety briefing. Rond 7 uur moesten we snel naar de boot, want er was storm op komst en als we wat wilden zien moesten we opschieten. Aangezien ik banger was om heel zeeziek te worden dan om de kooi in te gaan, was die storm niet echt geweldig nieuws. Het was ongeveer een kwartiertje varen naar de plek waar ze de kooi in het water zouden doen en na 1 minuut zwom er al een Koperhaai om de boot heen. Toen de eerste groep in het water was zwom er een Witte Haai (waar we voor kwamen natuurlijk), dus wij - als tweede groep - dachten al dat wij nooit meer geluk zouden hebben. Op het moment dat wij de kooi ingingen en Elisha op de kooi zat om erin te springen, klapte een Great White tegen de kooi aan en toen hadden we wel weer hoop dat wij ze ook vanuit het water zouden zien. We hebben ongeveer tien Koperhaaien gezien en twee Great Whites. Toen we aan het eind een beetje aan het grappen waren over de klap tegen de kooi toen Elisha het water in wilde gaan, schreeuwde de hele crew ineens dat we onder water moesten gaan en renden ze met zijn allen op de kooi af. Een stuk tonijn zat in de kooi en de haai probeerde deze te pakken en kwam met zijn kop met open mond tegen de kooi en daarna klapte zijn staart ook nog tegen Katy aan. Dit staat op film, maar deze hebben we pas morgen of overmorgen en dan zal ik die proberen te uploaden. Het was een hele gave ervaring! Hierna zijn we naar huis gegaan om droge kleren aan te trekken en aangezien het vandaag heel goed weer was zijn we met Katy, Rochelle en Nora naar het strand van Camps Bay gegaan om daar in de avond ook de zonsondergang te zien. Dit was de eerste dag dat we echt de tijd hadden om op een goede dag zonder veel koude wind naar het strand te gaan en aangezien we vannacht kort geslapen hadden, was een rustig maar lekker middagje wel even fijn. Toen we thuiskwamen was er ook een nieuw meisje, ze komt uit Nairobi maar studeert sinds 5 jaar in Londen. Zij heeft een eigen kamer aangevraagd dus is geen kamergenoot van ons.

IMG_1197IMG_1194IMG_1219IMG_1241

1. Nicole:
    14 oktober 2019
    O mijn God Saar, wat een spannende ervaring vandaag!

Machtig mooie natuur en vast indrukwekkend om gezien te hebben!! Benieuwd naar de bewegende beelden 😉
  2. Nelly litjens:
    14 oktober 2019
    Goeie morgen Saar. Spannend om weer te lezen wat je hebt mee gemaakt.Geweldige foto’s.ondanks dat je hard moet werken zijn er gelukkig ook leuke dingen.wat een belevenis.We kijken weer uit naar je nieuwe belevenissen.Liefs en groetjes.
  3. Opa Joost:
    Lieve Saar ,

Je maakt wat mee!!!!!
    Hadden jullie de tonijn niet gezien ? Heeft de haai de tonijn nog te pakken gekregen ?

Fijn dat je weer een kamergenoot hebt .
    Tot horens
    Opa Joost
  4. Sandra:
    15 oktober 2019
    Hoi Saar,

Wat super om steeds al jouw verhalen te lezen en foto’s te zien. Je maakt zo heel wat mee!
    Ik wens jou nog veel succes en vooral ook plezier. Geniet van deze geweldige, leerzame, mooie ervaring.

Liefs Sandra
  5. Bart:
    17 oktober 2019
    Super leuk verhaal weer saar!!! Genieten en succes!!! x