14, 15, 16 en 17 Oktober

17 oktober 2019 - Kaapstad, Zuid-Afrika

14 Oktober

Deze week is mijn laatste week op het care project. Vandaag waren we de hele dag (t/m 16.00) op de crèche, want Ashwin was on leave dus we hadden geen outreach of reading program. Voor dat ze naar de klas gaan moeten de kinderen altijd tegelijk bidden, daarna gaat een van de docenten bidden en dat moeten de kinderen dan herhalen. Bia was ziek vandaag, dus ik was alleen - en toen vroeg Candice ineens of ik dan even wilde bidden... maar ik had natuurlijk geen idee wat ik moest zeggen. Wel aardig goed uitgeluld :). Ik vond afgelopen 5 vijf weken heel fijn zonder kamergenoot, maar na werk toen ik thuiskwam besefte ik pas hoe leuk ik het vond om eindelijk twee meisjes in huis te hebben. Het is heel gezellig en de gitaar en het gezang van de Deen en de ongemakkelijkheid van de Japanner werden ondertussen ook wel ontzettend irritant. Vooral met de Colombiaan (Rochelle) kan ik het heel goed vinden, het Keniaanse meisje die zichzelfs Brits vindt (Alisha) is heel overdreven maar opzich wel aardig. In de avond zijn we naar Trenchtown gegaan, hier betaal je voor entree 100 rand en dan komen ze de hele avond rond met gratis (hele lekkere!!) pizza en je kan gratis drinken halen bij de bar tot 22.00. Hier zijn we heen gegaan met onze buren, de Global Gaps, waaronder twee Nederlandse meisjes met wie ik het heel goed kan vinden en zeven anderen mensen met wie het ook heel gezellig was.

IMG_1305

15 Oktober

Vandaag hadden we werk tot 12 en daarna waren we vrij. Het was heel warm, dus ik ben samen met Milou (een van de Nederlandse meisjes) en Bia naar het strand gegaan in de middag. Voor het avondeten hebben Milou en ik nog een rondje hardgelopen en in de avond wilden we allemaal eigenlijk wel iets doen, maar we hadden geen zin om uit te gaan en moe te zijn op woensdag. We gingen daarom naar Cape to Cuba, naast Brass Bell (karaoke) om wat te drinken, samen met de buren, Bia, Alesha en Rochelle. Hier werden we vrienden met de barmannen en eigenaar dus uiteindelijk waren we alsnog om 12 uur thuis met zijn allen en ging de laatste om 2 uur weg. Conclusie: nog steeds moe op woensdag.

IMG_1283

16 Oktober

Nadat we gewerkt hadden tot half 12, vielen we in slaap met de baby's tot Ashwin ons om 1 uur ophaalde voor de readingprogram. Hier hebben we eerst twee uur moeten wachten tot de kinderen kwamen en daarna hebben we allemaal tien minuten met één kind gelezen. Toen heb ik met Ashwin afgesproken dat ik morgen de hele dag op de crèche blijf, aangezien het mijn laatste dagen zijn en dit verspilling was van onze tijd. Na werk zijn we allemaal gaan powernappen tot het eten en daarna zijn we weer samen met de buren naar Brass Bell gegaan. Voor het eerst waren we op woensdagavond hier voor 1.00 thuis, om half 11 hebben we de Uber besteld omdat we allemaal veel te moe waren. Gelukkig was deze avond toch niet zo leuk, de universiteiten hier hebben een soort tentamenweek dus de studenten komen niet naar Brass Bell nu.

17 Oktober

Vandaag ben ik dus niet mee geweest naar de Outreach, maar ben ik op de créche gebleven. De jongste baby is mijn favoriet al sinds het begin en hij klimt altijd op mijn schoot en begint te huilen zodra ik het lokaal uitloop. Vandaag heeft hij van 10 uur tot dat ze om 11.30 gingen slapen op mijn schoot geslapen, nadat hij eerst een half uur gehuild had omdat ik hem probeerde steeds van mijn schoot af te zetten aangezien morgen mijn laatste dag is. De ochtend was dus niet heel erg effectief, want ik heb anderhalf uur met hem op dezelfde plek op de grond gezeten zonder iets te doen. Vandaag heb ik ook 'afscheid' genomen van Tessa (juf van babyklas), want morgen werkt zij niet. We hebben nog wel verschillende momenten dat we elkaar zien in mijn komende 6 weken, maar toch. In de middag heb ik 2 uur in de zon geslapen in de tuin, daarna zijn Rochelle en ik naar een winkelcentrum geweest en toen besloot ze dat ze niet-permanente verf in haar haar wilde proberen, dus hadden we een blonde kleur gekocht. Het is meer oranje/rood dan blond, maar dat was dus onze avondbesteding. Morgen mijn laatste dag op de crèche :(

IMG_1296IMG_1304

1. Nicole:
    17 oktober 2019
    Succes en sterkte met de laatste dag op de crèche morgen! 😘♥️
  2. Opa Joost:
    18 oktober 2019
    Lieve Saar ,

De tijden veranderen snel ........dat jij niet weet wat je moet zeggen als je moet voorbidden ... jij als kleindochter van een oud-priesterstudent . Nou ga ik ook niet naar de kerk en heb ik jou vader ook niet met bidden opgevoed maar toch. ....

Mooi dat we dinsdagavond even contact hadden tijdens het gezellige en lekkere eten met de verjaardag van Suus.

Ik denk dat het goed is dat de binnenkort de overstap kunt maken naar het andere vrijwilligersproject. ... ben ook heel benieuwd hoe je dat zult beleven .

Op naar weer nieuwe ervaringen

Opa Joost
  3. Ria Bekkers:
    18 oktober 2019
    Lieve Saar
    Gelukkig heb jij niet zoveel tijd nodig om ergens te wennen, want het afscheid is er al weer voordat je het kunt beseffen. Dan blijkt ook hoe je in korte tijd mensen kunt gaan waarderen (of juist niet maar dan is het ook fijn om weg te kunnen). En je hebt vast natuurlijk heel veel foto's om herinneringen levend te houden.
    We hebben ook weer nieuwe kwaliteiten van je gezien: een heerlijke borst om te ontspannen en eindelijk iemand in de familie die (na even nadenken) nog weet wat bidden is.
    Een rustig weekend wens ik je zodat je fris en fruitig op je nieuwe werkplek kunt beginnen...
    omaRia
  4. Mariette:
    19 oktober 2019
    Hallo Saar

Wat even beleving voor je in Africa en leuk hoe me met de kindertjes omgaat .

Veel succes met je volgende uitdaginging.
  5. Oma Francien en opa Jan:
    19 oktober 2019
    Saar veel succes met het human rights
    Project
  6. Bart: