27, 28 en 29 September - 3e weekend

29 september 2019 - Gugulethu, Zuid-Afrika

27 September

Vandaag was het maar een korte dag, want het was vrijdag. Er was ook niet veel anders te doen dan de andere dagen op het werk. De docenten hadden toen de kinderen gingen slapen een overleg, dus Bia zat bij de 2-3 jarige om ze in de gaten te houden en ik bij de baby's. Een van de jongetjes was alleen maar aan het huilen, dus kwam hij op mijn schoot zitten. Wendy had voordat ze gingen slapen alle luiers gecontroleerd en verwisseld. Waarschijnlijk was ze het verwisselen bij Mason vergeten, want ineens voelde ik dat mijn hele bovenbeen nat was en al zijn kleren ook.... Had hij dus geen luier aan. Bia was ondertussen te druk met zich inhouden om een van de 2-3 jarige niet achter het behang te plakken en moest vooral heel hard lachen toen ik haar riep, dus heb ik zelf maar nieuwe kleertjes ergens vandaan geraapt en de natte kleren uitgewassen en uitgehangen. En een luier aangetrokken natuurlijk haha. Na het werk gingen we naar huis om even te lunchen en het was heel lekker weer buiten, dus heb nog een uurtje in de zon gelegen. Daarna gingen we naar de surfplaats, waar alle staffleden, de office volunteers en de global gaps waren. Zij gingen surfen en hadden daarna een braai, dus hoewel we het gevraagd hadden, waren er geen leraren om met ons te gaan surfen. Toen zijn we maar zelf gaan surfen, wat niet echt een succes was. De golven waren weer vergelijkbaar met 2 weken geleden. Daarna hebben we bij de supermarkt hamburgers, sla, ui en broodjes gekocht om in de avond broodjes hamburgers te maken samen met Bia en mijn twee overgebleven huisgenoten. In de avond hebben we samen met ook nog een Amerikaans en Australisch meisje gekaart, maar we zijn wel rond 10 uur naar bed gegaan.

28 September

Vandaag werden we om 10.30 opgehaald voor Mzoli's. We hadden hier totaal geen verwachtingen van, het enige wat we wisten is dat het een plaats was waar je 50 Rand betaalt voor een braai (= 3 euro) en dat je je eigen drinken mee moest nemen. Bia en ik hadden voor ons samen een fles cola meegenomen. Toen wij in de auto aankwamen, stond de hele achterbank van het busje vol met bier. Hier bleek dus al dat het idee van 'gewoon een braai' niet helemaal klopte. Onze supervisor was mee, zijn zusje, vijf docenten van de school waar Nora zat, een oud-vrijwilliger (2015) uit Denemarken,  onze coordinator en een van hun vrienden die ook altijd bij de bibliotheek is als wij daar ons leesprogramma doen. Het was ongelofelijk hoe veel deze mensen dronken op dit tijdstip maar het was wel heel gezellig en Bia en ik hebben ons kapot gelachen. Rond 13.30 werd ons eten geserveerd en natuurlijk was dit ook heerlijk. Om 16 uur haalde ons transport ons op en de vader van Ashwin (onze supervisor) en zijn zusje was vandaag jarig en ze vroegen ons of we mee wilden naar deze verjaardag. Zij wonen in de township waar wij ook werken, maar dan wel in een echt huis en ook een vrij groot huis. Ashwin en zijn familie gingen nieuw bier halen en vroegen of wij mee wilden lopen, dus wij liepen mee naar een soort cafetje een paar straten verderop. Hier ontstond er gedoe tussen Ashwins familie en een vrouw, omdat zij Bia en mij om geld vroeg. Blijkbaar was het een goede bekende van deze familie, en ze waren er totaal niet van gediend dat ze zomaar aan ons voor geld vroegen. Dit gebeurt natuurlijk overal op straat, dus wij waren er ondertussen wel aan gewend. Maar deze familie was er echt erg boos over en dat hebben ze haar goed duidelijk gemaakt. Toen we terugliepen, stond Wendy (onze favoriete docent op het werk) voor het huis van Ashwin. Blijkbaar zijn zij buren, en ze had ons verteld dat haar nichtje 1 jaar was geworden en dat ze dit vandaag zouden vieren. Toen zijn we samen met Ashwin hierheen gegaan om daar nog mee te eten en ook Janine, de vrouw uit de keuken bij ons werk, was daar. Deze dag was dus totaal niet zoals we verwacht hadden, maar wel heel erg gezellig.

f3bab4ed-a470-4960-8fcf-42bf6efc5efdIMG_0919 2IMG_0923IMG_0934 2

29 September

Vannacht heeft het de hele nacht zo hard gewaaid en geregend, dat ik daar een paar keer wakker van ben geworden. Rond 4 uur ging een alarm in de buurt af non-stop tot ongeveer 5 uur. Heel goed had ik vannacht dus niet geslapen en aangezien het weer vandaag mega slecht was, vonden we het allemaal geen slecht idee om gewoon thuis te blijven en uit te rusten. In de avond had ik de overige hamburgers gebakken met aardappelgratin erbij. De Deen had blijkbaar al gegeten, en vroeg aan mij waarom ik de burgers bakte. Hij had namelijk gewoon drie burgers in de magnetron gedaan om ze op te warmen en die rauw opgegeten. Er was nog een halve over, die was nog net zo rood als dat die uit de verpakking kwam. Dat is verder ook het enige wat ik vandaag heb meegemaakt, aangezien ik heel de dag niks nuttigs gedaan heb.

1. Nelly litjens:
    30 september 2019
    Hallo Saar
    Wat weer leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    En geweldige foto’s.Wat zie je er super uit
    Heel veel succes weer voor de nieuwe week.

Liefs Nelly,
  2. Ria Bekkers:
    30 september 2019
    Lieve Saar
    Had je vrijdag c nog geluk bij die baby, Saar. Dat jullie alleen maar nat waren. Er zijn immers nog eer verrassingen mogelijk. Ik heb trouwens nog niet gehoord hoe je het verschonen vindt van zoveel baby's. Want dat ruikt, voelt en ziet er wrs. net zo uit als hier, En dan van zoveel kleintjes. Daar draai jij straks je hand niet meer voor om....
    Lekker uitgerust na zo'n rustige zondag. En wat zijn ze gastvrij als je jouw belevenissen van zaterdag leest. Heerlijk
  3. Milou Verhofstad:
    1 oktober 2019
    Hi lieve Saar,

Heel tof om je verhalen te lezen! En leuke foto’s.

Stoer hoor wat je doet! En wat prachtig om te mogen meemaken. Veel succes en plezier. Liefs Milou, Eric en Keet

Ps gezien je ‘achter-het-behang-plak-ervaring’ zien we je wel in Amsterdam verschijnen voor een 2 jarige hier ;-)
  4. Nicole:
    2 oktober 2019
    Hee lieve Saar,

Wat een gezellige foto’s!! Onverwachte dagen zijn vaak super gezellig en eens goed uitrusten is vast lekker geweest met al die drukke dagen achter de rug.

Is de Deen niet meer ziek geworden van zn rauwe hamburgers?

Liefs,